Labels

Thursday, May 22, 2008

Dollah oh Dollah!!!!




ADA SERATUS SATU CARA “SINGKIRKAN” ABDULLAH


Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan di Johor Bahru Sabtu, 17 Mei 2008, bahawa terdapat 1001 satu pendekatan untuk “menyingkirkan” Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Presiden UMNO, asalkan ahli UMNO komited kepada parti dan berani mengambil risiko.

Dua hari berikutnya, pada Isnin 19 Mei 2008, Tun Mahathir mengumumkan di Alor Setar, Kedah, beliau keluar daripada UMNO dan hanya kembali ke pangkuan parti selepas Abdullah tidak lagi memimpin UMNO. Abdullah dan MT menerima Tun Mahathir keluar parti.

Bagaimanapun, tindakan Tun Mahathir bukan yang pertama daripada 1001 pendekatan yang dimaksudkan di Johor Bahru.

Tengku Razaleigh Hamzah sudah mengumumkan pendekatan yang pertama – adakan EGM UMNO di peringkat bahagian dan pusat. Pendekatan ini diperlekehkan.

Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mencadangkan pendekatan kedua – adakah post-mortem bebas untuk kaji sebab “musibah” kekalahan BN dalam PRU 12. Muhyiddin dipersendakan oleh Datuk Seri Nazri Aziz sebagai kurang bijaksana.

Datuk Seri Rais Yatim sudah ketengahkan pendekatan ketiga – tubuhkan suruhanjaya bebas kaji kekalahan BN dan nasib yang menimpa UMNO. Cadangan ini disambut sepi.

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mokhriz membuat pendekatan keempat – terus berada dalam UMNO tapi akan bersuara lantang mendesak Abdullah mengosongkan kerusi Presiden UMNO. Kita tunggu berapa ramai lagi Ahli Parlimen dan ADUN UMNO berani bertindak seperti ini!

Veteran UMNO, Tan Sri Aziz Tapa, hari ini mengketengahkan pendekatan kelima – berharap Agong ketemukan Mahathir dan Abdullah untuk selesaikan kemelut yang dihadapi UMNO. Reaksinya masih belum menyeluruh.

Seorang lagi veteran UMNO, Tan Sri Aishah Ghani, mengketengahkan pendekatan keenam - Abdullah berikan tarikh jelas dan pastikan dengan terus terang bilakah kuasa akan diserahkan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Reaksi cadangan ini juga belum diketahui.

Oleh itu, ahli-ahli UMNO perlu menggunakan kebijaksanaan masing-masing dan selami sendiri apakah kekuatan strategik yang ada pada diri masing-masing. Gunakanlah kekuatan strategik itu demi UMNO yang memperjuangkan agama, bangsa dan tanahair!

Buat diri saya, pastinya saya akan terus berjuang menerusi blog sehingga satu hari nanti saya mungkin dikenakan tindakan disiplin dan dibuang daripada UMNO oleh rejim Abdullah – Ruhanie Ahmad

No comments: