Labels

Sunday, March 29, 2009

UMNO dah berubah, PAS bila lagi.....


Semasa menunggu saat 'earth hour' semalam, Mak Lang Munirah pot pet pot pet tentang Perhimpunan Agung UMNO. Di sebalik gosip dan umpatan politik ada satu yang amat menarik apabila jiran saya tersebut mengatakan begini: "Untuk berdepan dengan 'orang itu' kami UMNO sanggup berdamai dan bersatu. Lupakan segala perbezaan."

Saya telan liur.

Dan kemudian Mak Lang Munirah menyambung, "PAS jugak yang jadi bodoh kerana berpecah untuk mempertahankan 'orang itu'. Sepatutnya, PAS dan UMNO juga bergabung tenaga (saya percaya yang beliau maksudkan bukan dalam satu organisasi) untuk berdepan dengan agenda 'orang itu'. 'Dia tu' bahaya."

Tetapi begitulah, PAS terperangkap diperkudakan memikul biawak hidup.

Perpecahan makin besar, meski dinafikan. Pimpinan semakin tidak malu 'mengutuk' sesama sendiri.

Bak kata teman saya, "Macam zaman ni tak ada emel, telefon bimbit atau sms! Semua orang dah tahu."

PAS bercakap tentang Islam. Kerana 'orang itu' PAS semakin tenggelam. Islam dan liberalisme tidak mungkin duduk sekali, melainkan PAS memilih haluan menjadi Islam Liberal sepenuhnya.

"Mengapa PAS begitu (menerima 'orang itu')?" Tanya Mak Lang.

Lampu KLCC pun terpadam. Kanak-kanak pun saling menjerit, "oii tutup lampu."

Saya tahu, seperti sebahagian mereka yang tidak mengendahkan kempen 'earth hour' untuk memadamkan 'cahaya palsu yang banyak', mereka ini memang tidak peduli.

Dan ketidakpedulian mereka menyakitkan dan menyusahkan kita yang peduli.

Wrote by syeikhsifu

No comments: