Labels

Tuesday, September 9, 2008

16 September : Antara mimpi dan berpijak di bumi nyata

Ramai di kalangan pemimpin senior PAS dikatakan mempunyai pandangan seperti ini.Namun ikut ceritanya kebanyakan mereka malas nak cakap secara terbuka kerana tidak mahu wujud suasana tidak selesa dengan rakan-rakan ahli PKR.

Lagipun dalam PAS sendiri ada golongan pimpinan muda dikenali oleh orang PAS sendiri sebagai Erdogan yang taksub habis dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim hingga boleh telan bulat-bulat segala dendangannya mengenai kerajaan 16 September.

Sumber yang rapat dengan pimpinan PAS memberitahu Agendadaily hanya mereka yang mengikuti dari dekat setiap kenyataan dan riak kalangan pemimpin parti itu saja dapat merasainya.

“Tengok sudah kenyataan-kenyataan Datuk Seri Haji Hadi Awang.Beliau tidak pernah memberi sebarang komitmen kepada kerajaan 16 September yang diwar-warkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.Beliau sebaliknya hanya menekankan perlunya sebuah kerajaan yang berteraskan Islam.

“Tak payah pergi jauh.Kita pun tahu elemen ketuanan Melayu apa lagi elemen Islam tidak mungkin akan wujud jika betul sekalipun kerajaan 16 September menjadi realiti.



“Golongan muda-muda macam Datuk Husam Musa dan gengnya memanglah riak tak tentu pasal pada kerajaan impian Anwar tu tetapi mereka yang senior tahu dan cukup sedar apa yang bakal negara ini hadapi kelak,” kata sumber itu.

Menurutya mungkin apa yang dicakap oleh Pengarah Pilihan Raya PAS , Datuk Mustafa Ali sendiri boleh dijadikan kayu pengukur mengenai sentimen golongan pimpinan senior PAS tentang hal ini.



Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu secara terbuka berkata baginya 16 September hanya sebuah gimik semata dan tidak yakin akan berlaku pertukaran kerajaan pada tarikh tersebut seperti mana yang digembar gemburkan.



"Saya tidak yakin 16 September kerajaan BN dan Pak Lah akan jatuh," katanya berkali-kali dalam forum khas "16 September" anjuran sebuah tv internet di ibu Kota Kuala Lumpur.

Menurut laporan yang dipetik oleh laman KL Pos .com itu Mustapha yang bercakap berdasarkan pengalaman dan atas kapisiti peribadinya memberi dua sebab untuk menolak 16 September tidak berlaku apa-apa perubahan.

Pertama katanya dari segi teknikal. Ini jelas kerana katanya pada tarikh berkenaan Parlimen tidak bersidang jadi bagaimana perubahan (menjatuhkan) kerajaan berlaku kerana tidak ada persidangan pada hari itu.

"Sesuatu undi tidak percaya ataupun 'peralihan kerajaan' akan dilakukan menerusi Parlimen saja. Jadi kalau Parlimen tidak bersidang bagaimana akan berlaku undi tidak percaya?" soal beliau.



Tambahnya, hanya Parlimen saja boleh melakukan apa-apa perubahan termasuk untuk mengadakan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.

Beliau memberi hujah itu kerana mengulas ada teori mengatakan kerajaan hari ini akan jatuh dengan mudah apabila sudah ada 122 orang ahli Parlimen yang menandatangani menyatakan tidak percaya kepada Abdullah sebaliknya menyokong bekas TPM (Anwar), ketika itu juga Yang di-Pertuan Agong boleh melantik Anwar menjadi PM tanpa perlu mandat Parlimen.

Menurutnya pandangan dan teori berkenaan tidak betul kerana apa-apa tindakan termasuk undi tidak percaya akan dilakukan di Parlimen dan Yang di-Pertuan Agong akan menerima keputusan Parlimen dulu sebelum memberi perkenaan melantik sesiapa untuk menjadi PM setelah ianya dipersetujui oleh ahli Parlimen.

Kedua dari segi politik. Menurutnya dari segi politik juga tidak logik kalau ada ahli Parlimen BN berhijrah kepada Pakatan semata-mata kerana hendak menyokong Anwar.



"Adalah ganjil dan sukar untuk dipercayai ahli Parlimen akan bersedia untuk berhijrah dari tempat (komponen) yang sudah ada kuasa kepada Pakatan yang belum ada kuasa," katanya.

Misalnya begitu juga adalah mustahil ahli Parlimen MCA untuk meninggalkan BN kerana merekalah yang asaskan komponen itu bersama Umno, apa lagi Pakatan Rakyat itu sendiri satu Pakatan yang longgar.

Justeru katanya beliau menyifatkan apa yang berlaku kini tidak lebih daripada gimik politik saja yang sengaja dikejutkan dengan tujuan tertentu oleh orang-orang tertentu termasuk mereka yang bersekongkol dengan Anwar.

Dari segi moral dan intergriti juga, penghijrahan itu seperti mana yang disebut itu tidak akan berlaku kerana ia melibatkan soal moral dan intergriti.



Kerajaan yang ditubuhkan atas penghijrahan dan tawaran kebendaan akan dilihat sebagai tidak bermoral dan ini sesuatu yang tentunya akan dititik beratkan.

Dalam konteks ini katanya bagi PAS ia sangat bertentangan parti itu yang menekankan soal moral dan akhlak.



Bagi PAS katanya, tindakan politik demikian sesuatu yang bertentangan dengan nilai perjuangan PAS dan ia tidak akan dilakukan oleh mereka yang sudah lama dan menghayati perjuangan PAS.



"Tidak tahulah kalau mereka yang baru dalam PAS bersedia untuk sama-sama berbuat demikian!"

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu bagaimana mengakui masa kini adalah waktu terbaik untuk pembangkang menguatkan usaha untuk menjatuhkan BN kerana berbagai kelemahan dan kepincangan BN serta penolakan rakyat kepada mereka seperti mana pilihan raya lalu sangat jelas.

Pun begitu bagi Mustafa beliau merasakan sesuai dan lebih gentleman kalau penggulingan BN itu dilakukan menerusi saluran demokratik seperti pilihan raya akan datang.



"Bermula dari sekarang sepatutnya pembangkang membuat persiapan untuk menumbangkan BN menerusi pilihan raya dan bukannnya dengan mengharapkan berlaku lompat parti dan cara-cara yang tidak demokratik dan tidak bermoral untuk mengambil alih kerajaan", ujarnya.

Dalam pada itu Mustafa juga menegaskan hubungan PAS dengan Pakatan Rakyat masih seperti dulu dan tidak timbul soal PAS ingin meninggalkan Pakatan apa lagi untuk bergabung dengan UMNO.



Selasa Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali dilaporkan sebagai berkata hasrat pakatan pembangkang untuk menubuhkan kerajaan pada 16 September ini hanya gimik politik dan perang saraf semata-mata.



Malah beliau menyifatkan usaha untuk mempengaruhi pemikiran masyarakat itu hanya berasaskan impian kosong pemimpin pakatan yang tidak akan menjadi kenyataan.

Ibrahim merupakan Ahli Parlimen bebas di parlimen sekalipun beliau bertanding dalam pilihanraya 8 Mac lalu atas tiket PAS.



Bagaimanapun, katanya, jika perubahan kerajaan benar-benar berlaku pada tarikh tersebut, ia sebenarnya satu detik kemusnahan Islam dan Melayu di negara ini.



"Sekarang BN mempunyai 140 kerusi di Parlimen, Ahli Parlimen Islam seramai 89 orang dan bukan Islam 51 orang. Pakatan Rakyat (PR) pula mempunyai 82 kerusi dengan 43 Ahli Parlimen Islam dan bukan Islam 39 orang.



"Katakanlah 30 Ahli Parlimen BN melompat dan kesemua bukan Islam, maka kerusi Ahli Parlimen Islam PR masih sama tetapi jumlah bukan Islam akan meningkat kepada 69 orang."Jika inilah yang dikatakan kerajaan PR yang dikehendaki, maka dia akan memusnahkan Islam dan Melayu, apa pun ia hanya impian kosong pakatan pembangkang ini," katanya.



Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keyakinan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kerajaan pada 16 September ini.



Menurutnya ketidakstabilan jumlah Ahli Parlimen beragama Islam dalam kerajaan akan menyebabkan hak keistimewaan seperti yang tertakluk dalam Perlembagaan akan terhakis.



"Berdasarkan jumlah ini, mereka akan mendesak supaya hak sama rata di antara semua kaum biarpun dalam Perlembagaan dengan jelas menyatakan hak keistimewaan Melayu, Islam sebagai agama rasmi dan bahasa Melayu tidak boleh diusik.



"Perkara ini pasti akan berlaku kerana pada masa sekarang di saat kerajaan BN lemah mereka telah mengemukakan pelbagai tuntutan yang tidak munasabah," katanya.- 9/8/2009
sumber-agendadaily.com

No comments: