Labels

Saturday, September 27, 2008

Demi cita-cita PM, Anwar gadai kalimah Allah kepada Kristian ?
















Oleh True Heart Finder & AIDC

Tulis Terence Netto dalam portal Malaysiakini, 2 Februari 2008; "Anwar berkata sejak generasi rakyat Malaysia membesar menggunakan Bahasa Malaysia sebagai medium komunikasi, beliau melihat tiada sebab mengapa penganut Kristian Malaysia tidak boleh menggunakan istilah Bahasa Arab untuk Tuhan- ‘Allah’ dalam ritual mereka."

Satu kenyataan paling berani Anwar, bukan berkaitan isu ekonomi, isu sosial, tetapi isu agama yakni berkenaan kalimah Allah.

Kenapa tiba-tiba penganut Kristian di Malaysia begitu terdesak memohon menggunakan istilah Arab "Allah" menggantikan "Tuhan"? Kenapa minta di depan Anwar ? Kenapa baru sekarang dan tidak dari dahulu lagi ?

Kenapa Christian Federation of Malaysia (CFM) tidak memohon kalimah Arab "Rab" yang bermaksud "Tuhan" dan kenapa hanya pohon kalimah "Allah" ?

Saya melihat semua ini mempunyai agenda tersirat yang berniat jahat. Apakah ini bermaksud untuk mengelirukan orang-orang Melayu supaya tidak dapat membezakan kalimah "Allah" dalam Bible dengan kalimah "Allah" dalam Al Quran ? Motifnya seperti mahu merencanakan projek mengkristiankan Melayu secara besar-besaran.

Ya benar seperti didakwa Irene Fernandez, tidak dinafikan bahawa Allah digunakan di dalam Bible Bahasa Arab. Sebenarnya penggunaan Allah telah wujud sejak zaman sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAWA lagi. Kebanyakan Nasrani (Kristian) pada masa itu berpegang kepada syariat nabi Isa - bukan seperti Kristian zaman sekarang.

Rata-rata orang Arab Kristian memegang kepada kepercayaan Christian Orthodox , seperti di Palestine, Lebanon , Syria , Jordan dan sebagainya.

Namun begitu, majoriti Kristian menafikan kewujudan ‘Allah ‘ terutamanya Bible dalam bahasa Hebrew atau pun Greek.

Maka jelaslah penafian ini menidakkan hujah Sheikh Ahmed Deedat bahwa kewujudan perkataan Allah di dalam Bible sejak dari dahulu lagi. Buktinya sila klik di sini.

Persoalannya;

1) Mengapa Irene Fernandez dan sekutunya beria-ria mahu menggunakan perkataan ‘Allah’ walhal di dalam masyarakat Kristian sendiri, menolak kalimah "Allah" di dalam Bible asal?

2. Adakah Kristian Malaysia dari negara Arab atau Barat ? Kalau dari negara Barat, kenapa tidak menggunakan kalimah Tuhan yang biasa digunakan oleh majoriti penganut Kristian di sana, kenapa perlu ditukar kepada Allah ?

2) Adakah dengan menggantikan kalimah "Allah", Irene menerima hujah bahawa Allah memang wujud di dalam Bible asal dan menerima kewujudan ‘prophecy of Nabi Muhammad’ di dalam Bible ?. Klik di sini.

Maka jelaslah, pada saya, usaha penukaran istilah Tuhan di dalam Bible di Malaysia iaitu Tuhan kepada Allah sememangnya mempunyai agenda tersirat yang berniat jahat

Mereka mahu orang Melayu Islam di Malaysia jadi keliru, melihat tiada perbezaan antara Bible dan Quran. Jadi dengan itu, orang-orang Melayu Islam yang akan mudah terpengaruh dan tertipu dengan kalimah Allah di dalam kitab Bible.

Selain itu, hakikat yang perlu kita lihat dari sudut pandangan lain juga iaitu penggunaan dan penukaran istilah di dalam Bible secara sewenang-wenang itu membuktikan bahawa “Bible is Corrupted”.

Bolehkah kitab yang kononnya dipercayai sebagai ‘words of God’ sewenang-wenangnya ditukar mengikut citarasa manusia ?

Bolehkah kitab sebegini dianggap suci dan ‘holy’?

Berlainan dengan AlQuran sebagai Kitab Suci Umat Islam di mana seluruh umat Islam di dunia ini menggunakan hanya satu Al Quran tetapi diterjemahkan ke dalam bahasa asing tanpa menggangu atau mengubah konteks dan susunan serta makna ayat-ayat Al-Quran itu.

Sesungguhnya Bible yang wujud sekarang ini adalah bible yang telah di’edit’ dan dikotori oleh tangan manusia. Malangnya manusia yang dulunya berjuang Islam, bernama Anwar Ibrahim sendiri, menyokong tindak-tanduk musuh Islam kononnya atas dasar “FREEDOM OF EXPRESSION”

Apakah niat sebenar Anwar, untuk kebenaran atau untuk mendapat saham politik ? Wajarkah semata-mata mahu meraih sokongan dan populariti, agama dan kalimah "Allah" diperjudikan ?

Oleh itu, tindakan kerajaan Malaysia menolak penukaran istilah Tuhan di dalam Bible kepada Allah memang tepat dan merupakan tindakan yang bijak.

Semoga ketulenan dan kesucian agama Islam serta kesejahteraan umat Islam di Malaysia akan sentiasa dilindungi Allah , Ameen ya rab Al’Alameen.

True Heart Finder


---------------------------


Ulasan AIDC

Komen kritis saudara True Heart Finder ini sebagai respon artikel "Anwar Ibrahim desak kalimah "Allah" patut dibenarkan kepada Kristian" yang diterjemahkan daripada artikel asal, terbitan Malayiakini (2 Februari 2008) bertajuk "Anwar explains his stance to Christian leaders"

Penulis artikel asal ini, Terence Netto, tentunya beragama Kristian, kerana penulisnya sendiri mengakui program itu dilakukan secara dialog 'tertutup' antara pemimpin de fakto PKR, Anwar Ibrahim dengan 200 orang ahli Persekutuan Kristian Malaysia (Christian Federation of Malaysia), kira-kira sebulan sebelum pilihanraya umum ke-12.

Tentunya dailog tertutup ini amat bermakna kepada 'masa depan' penganut Kristian di Malaysia, kerana dianjurkan oleh badan Kristian terbesar Christian Federation of Malaysia (CFM) yang turut dihadiri oleh Ketua Biskop Kristian Murphy Pakiam dengan tetamu istimewanya, Anwar Ibrahim (Ketua de facto PKR), Dr Xavier Jeyakumar (Ahli Majlis tertinggi PKR) dan Tian Chua (Ketua Penerangan PKR).

Barangkali penganut Kristian di Malaysia, menaruh harapan tinggi dengan janji Anwar untuk mewujudkan Malaysia Baru yang telah diucapkan dari mulut bekas aktivis Islam, iaitu Anwar Ibrahim yang pernah dijolok sebagai bakal Presiden PAS dan Perdana Menteri Malaysia, tetapi malangnya kedua-dua jolokan gelaran itu belum menjadi kenyataan hingga ke hari ini.

Stigma bakal Presiden PAS

Namun begitu, Anwar berjaya menjadi ketua de facto PKR dan berjaya menobatkan isterinya sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia. Sekarang jawatan itu disandang olehnya.

Tentunya janji Anwar mempunyai asas yang kuat, kerana latar belakangnya sebagai aktivis Islam yang pernah dituduh melakukan 'grand design', melaksanakan "Program Islamisasi" sejak kemasukkannya ke dalam kerajaan sekitar tahun 80-an.

Malah sebelum ini, sahabat-sahabat rapatnya dalam ABIM seperti Kamaruddin Jaafar (KJ) dan Kamaruddin Mohd Nor (KM) mendakwa Anwarlah orang yang menjadi tunjang ABIM sekitar tahun 70-an yang menyemarakkan program Islamisasi melawan arus komunisme dan sosialisme yang amat berpengaruh ketika itu.

Kilauan slogan "Islam is the way of life" yang dilaungkan oleh Anwar ketika dalam ABIM itu telah mempesonakan Hadi Awang, Mohamad Sabu, Salahuddin Ayub, Abd Ghani Shamsuddin, Mohamad Mustafa, Daud Iraqi untuk menyertai pertubuhan Islam itu. Malah Subky Latif, bekas wartawan Utusan ketika itu menulis dalam salah satu bukunya meramalkan Anwar Ibrahim bakal Presiden PAS menggantikan Datuk Asri Muda, Presiden PAS yang dituduh mewarisi jiwa nasionalis.

Tetapi apakah benar tuduhan Anwar dan sahabat-sahabat ABIMnya mengatakan mereka berjaya memerangi elemen sosialisme pada tahun 70-an, kerana elemen tersebut telah menyerap bersatu dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR). Orang yang pernah dituduh penaja sosialisme seperti Dr Syed Husin Ali dan Hishamudin Rais kini menjadi kawan sejati.

Jadi apakah benar 'gelombang kebangkitan Islam' yang diwar-war dulu, sedangkan pihak yang menjadi 'musuh' dahulu telah bersatu jasad ? Lagipun hingga sekarang Anwar tidak pernah memohon jadi ahli PAS ?

Tentunya janji-janji Anwar kepada penganut Kristian CFM boleh dipegang, kerana Anwar dilihat mampu mempengaruhi PAS, kerana sahabat baiknya, KJ memegang teraju utama parti itu sebagai pemegang masa depan PAS iaitu berstatus Setiausaha Agung PAS Pusat. Malah nama-nama yang disenaraikan di atas yang pernah mengangotai ABIM, menjadi peneraju utama PAS dari Presiden, Naib Presiden, Ketua Dewan Pemuda, Ketua Dewan Ulama dan Ahli Majlis Tertinggi parti.

Darah Anwar dalam PAS ?

Malah persoalan 'genetik darah' Anwar ini pernah ditulis oleh Ahmad Lutfi Othman, dalam bukunya "Memo Buat Bakal PM", Penerbitan Pemuda, 1993, dalam rencananya bertajuk " Darah Anwar Dalam PAS".

Walaupun Presiden PAS menafikan Anwar boleh mempengaruhi PAS, yang dikiaskan sebagai Anwar tidak pernah dilantik sebagai Ketua Pakatan Rakyat (PR), dalam Harakah pada 8 Julai lalu, namun sehingga kini dakwaan itu masih gagal dibuktikan, kerana Anwar masih dianggap jurucakap/ketua dalam mesyuarat PR. Apatah lagi pengiktirafan yang amat besar diberikan oleh media Barat, kebanyakannya dimonopoli oleh Amerika yang menjulang nama Anwar sebagai "PM is waiting".. Bacaan lanjut klik artikel 1 dan artikel 2.

Malah dalam kes "Forum Memeluk Islam" anjuran Bar Council, Anwar mendakwa beliau telah mendapat 'restu' daripada Presiden PAS,yang bersetuju diadakan forum itu secara tertutup. Dakwaan Anwar ini dilihat double standard, kerana Salahuddin Ayub, Ketua Dewan Pemuda PAS menentang forum itu. Lihat video ini.

Lima Janji Anwar sekiranya jadi PM

Apakah janji Anwar kepada penganut Kristian dalam majlis tertutup itu, seperti yang dilaporkan oleh Terence Netto, Malaysiakini ?

Berikut merupakan Lima Janji Anwar kepada penganut Kristian, jika beliau berjaya jadi PM:

Janji Pertama : Beliau akan membangunkan sebuah negara Malaysia yang bebas dan demokratik serta berpegang teguh kepada Perlembagaan Merdeka.

Persoalan yang menarik di sini adalah apakah maksud Anwar "Perlembagaan Merdeka"? Apakah "Perlembagaan Merdeka" tidak sama dengan "Perlembagaan Persekutuan" yang dibuat pada tahun 1957?

Apakah "Perlembagaan Merdeka" bermaksud "Perlembagaan Rakyat" yang didraf oleh PUTERA dan AMCJA pada tahun 1947 bagi menggantikan Malayan Union ? Lagipun Anwar sering melaungkan terma "Rakyat".

Kalau kita menonton filem dokumentari "Sepuluh Tahun Sebelum Merdeka", terbitan KOMAS, kita akan faham maksud "Perlembagaan Merdeka" kerana ia sama dengan "Perlembagaan Rakyat" yang didraf untuk menyamaratakan Melayu, Cina dan India pada tahun 1947.

Lagipun KOMAS adalah di bawah tajaan KAF (Konrad Adenuaer Foundation) yang turut menaja filem itu. Malah pelakon-pelakonnya terdiri aktivis PKR, termasuk Ginie Lim, pegawai khas Anwar. Bacaan lanjut klik di sini

Janji Kedua : Anwar berjanji tidak akan membentuk sebuah Negara Islam, seperti yang dislogankan PAS.

Memang terlalu banyak kali Anwar memberi jaminan ini di luar negara dan kepada masyarakat bukan Islam. Sehingga ada yang berpendapat, penarikan semula slogan PAS, dari "Negara Islam" kepada "Negara Kebajikan" hasil kesungguhan Anwar membuktikan kata-katanya benar.

Janji Ketiga : Beliau bersetuju membenarkan kalimah "Allah" yang digunakan oleh pihak Islam kepada penganut Kristian.

Janji Keempat : Beliau akan memastikan kes murtad yang membabitkan orang bukan Islam tidak akan dibawa ke mahkamah syariah, kerana dakwanya mahkamah syariah sekarang ini lemah dan tidak mampu berlaku adil. Beliau memberi contoh kes S Moorthy. Bacaan lanjut klik di sini.

Janji Kelima : Beliau akan menjadi 'orang tengah' yang mampu mengawal DAP yang sekular dan PAS yang Islam. Beliau akan liberalkan kedua-dua pihak ini dengan PKR menjadi ketua.

Janji Anwar hanya retorik?

Persoalannya apakah janji Anwar ini sekadar retorik untuk memancing undi penganut Kristian ?

Saya tidak fikir begitu. Saya fikir ini merupakan janji Anwar yang benar-benar lahir dari lubuk hatinya, kerana berdailog secara tertutup di hadapan Ketua Biskop Kristian Murphy Pakiam bersama dengan 200 orang ahlinya. Ia dibuat secara tertutup. Malah penulis artikel itu sendiri menulis dalam Bahasa Inggeris dan tidak diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.

Lagipun penanda aras sikap seseorang dapat dilihat apabila beliau dibebaskan daripada kemelut yang paling dashyat melanda dirinya. Selepas dibebaskan dari penjara pada 2004, Anwar tidak memilih mana-mana negara Islam yang pro atau anti Amerika, sebaliknya beliau terus ke puncak kuasa, bermastatutin di Amerika Syarikat dengan bersandarkan status pensyarah pelawat di Universiti John Hopkins dan Georgetown, Amerika.

Tambahan pula, beliau bergurukan seorang orientalis, bernama John Esposito, seorang Kristian yang menjadi pakar rujuk Amerika dalam perkara berkaitan Islam. Anwar pula menjadi pensyarah pelawat di Pusat Presefahaman Muslim dan Kristian, di Universiti Kristian Amerika.

Bacaan lanjut klik artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 4 dan artikel 5

Apa Model Negara Malaysia Anwar ?

Daripada huraian di atas dapat digambarkan model negara yang cuba dibentuk oleh Anwar, sekiranya menjadi PM kelak.

Untuk melihat model sebenar, belum dapat digambarkan secara realiti, tetapi model yang belum menjadi realiti boleh dicerminkan kepada model yang telah menjadi kenyataan.

Tidak keterlaluan jika untuk melihat model negara Malaysia Anwar, bolehlah dirujuk kepada Kerajaan Selangor yang diperintah oleh PKR. Penerajunya adalah sahabat baik Anwar iaitu Khalid Ibrahim.

Bagaimana kedudukan PAS dalam Kerajaan Selangor, begitulah barangkali kedudukan PAS, jika Anwar jadi PM. Teresa Kok dari DAP yang pernah disebut-sebut calon TMB Selangor, terpaksa melupakan cita-citanya kerana undang-undang tubuh Selangor tidak membenarkan orang bukan Islam menjadi TMB. Sepatutnya kalau Sultan Selangor, mahukan orang Islam, jawatan itu wajar diberikan kepada wakil PAS, Dr Hassan Ali, misalnya, tetapi itu juga tidak menjadi kenyataan.

Bagaimana dengan kedudukan Kristian dalam pemerintahan Selangor ? Terbukti dua exco beragama Kristian memegang jawatan utama, iaitu Dr Xavier Jayakumar dan Elizebert Wong dari PKR diberi tempat yang amat selesa untuk menyamarata perbelanjaan agama di Selangor. Malah, Teresa Kok, walaupun dikaitkan dengan agama Buddha berasaskan namanya tetapi sering memakai lambang salib di lehernya dan tindak tanduknya lebih racist ke arah Kristian.

Walaupun Selangor bukanlah model negara Malaysia Anwar sepenuhnya, tetapi sebahagian besar telah terjelma di negeri itu kerana pentadbiran Selangor hasil daripada idea dan model Anwar Ibrahim.

AIDC
26 September 2008

1 comment:

Hanief said...

Apa kata Tok Guru Nik Aziz?