Labels

Thursday, April 16, 2009

Coretan sempena berakhirnya Final Exam

Alhamdulillah akhirnya final exam berakhir juga hari ni... 16/4/2009 11:30AM

Final exam kali mencipta sejarah bagiku kerana semua subjek masanya waktu pagi kecuali IA..Inilah rekodku sem ni...hahaha

Bermula dengan Foundation of Islamic Economics pada 3/4/2009 (9pagi) kemudian Ethics and Fiqh for Everyday Life pada 5/4/2009, Fiqh for Economists 2 9/4/2009, Intermediate Accounting 15/4/2009 dan diakhiri dengan Money and banking pada 16/4/2009..begitu panjangnya perjalananku pada sem ini...semua subjek yang aku ambil sem ini memberi didikan baru kepadaku.

Bermula dengan FIE- subjek ini memberi didikan tentang kepentingan Ekonomi Islam dalam pembangunan sesebuah negara..walaupun Malaysia(Negara Umat Islam contoh) masih belum mempraktikkan 100% Sistem Ekonomi Islam..tapi itulah cabaran untukku bagi memastikan tahun mendatang Malaysia mampu untuk menggunakan sepenuhnya sistem berorientasikan Islam seperti idealnya (aku cuba menerapkan apa yang Prof Dr Aslam Cakap dalam kelas).

UNGS 2050- subjek ini memberi gambaran tentang akhlak seorang Islam dalam hubunganya dengan Allah dan hubunganan dengan masyarakat dan ciptaan lain.

FIQH 2- subjek ini memberi gambaran umum tentang kontrak- kontrak yang diguna pakai dalam kewangan dan perbankan Islam.....

IA- subjek ini mendedahkan kepadaku tentang sistem perakaunan dalam syarikat, perkonsian,kelab dan lain2

Money and Banking- sistem ekonomi konvensional yang secara umumnya dipraktikkan di US dan kebanyakkan negara utama dunia.... Sem depan aku akan ambil subjek IBF(Islamic Finance and Banking)...Mudah2an dengan IBF dapat menstabilkan otakku yang berorientasiakan Money Banking(conventional sytem)....macam orang politik kata "check and balance".

sekian saja coretan ringkas....xsempat nak tulis panjang....
Nak gi tido ni...letih semalaman dok studi....

Salam

No comments: