Labels

Monday, June 8, 2009

Kerajaan Perpaduan- Kelebihan Buat PAS?

Kerajaan Perpaduan adalah satu idea yang futuristik dari seorang Presiden Pas yang memandang jauh kehadapan yang mana ada ahli-ahli Pas masih tercari-cari jawapan yang sebenar,mengapa kerajaan perpaduan ini timbul dari mulut seorang Presiden PAS.
Kedudukkan kerusi Parlimen selepas PRU-12 ialah,,UMNO= 78,PAS= 23,PKR= 31 dan DAP= 28, dan dijangkakan UMNO akan kehilangan kerusi lagi pada PRU -13,maka jangkaan dan andaian yang di buat kerusi Parlimen selepas PRU ke 13 ialah tiada lagi parti yang dominan menguasai kerusi Parlimen,,di mana di jangkakan parti Umno akan terus merosot bilangan kerusinya dan parti-parti lain pula tiada yang paling dominan,



kemungkinan kedudukan kerusi PRU 13 ialah UMNO= 48, PAS= 53, PKR= 35,DAP = 30, maka ketika itu barulah kerajaan Perpaduan itu Relevan dan di sedari oleh ahli-ahli Parti Pas bahawa betapa pentingnya tidak menolak kerajaan perpaduan sebegitu awal.

Jika di tolak sedari awal bermakna ruang tertutup untuk berbincang dengan Parti-parti lain yang hampir mempunyai kerusi yang sama,dan ia akan memberi kesempatan dan Ruang kepada PKR untuk bekerjasama dengan UMNO.Tapi Presiden Pas yang berpandangan jauh melihat ia satu kelebihan bagi Pas jika idea ini di gembar-gemburkan.

Pas akan menjadi mutiara rebutan antara Parti-parti Politik di Malaysia selepas PRU ke 13 ketika itulah baru dapat di lihat siapa tunggang siapa dan siapa yang menrayu siapa untuk berkuasa.Jika kedudukan kerusi ramalan saya seperti di atas sudah tentu Parti-parti lain memberi kerusi PM kepada Pas walaupun ia hanya melebihi 3 atau 4 kerusi sahaja dari UMNO atau parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

Secara logiknya Pas telah kehadapan dalam isu ini di mana isu perpaduan ini menyebabkan Pas Menjadi Parti yang berdiri sendiri tidak di tunggangan oleh Pakatan Rakyat dan juga Umno.Masa akan menentukan idea kerajaan perpaduan ini sangat relevan buat PAS.

Penganalisi Politik dari Univerisiti Malaysia,Dr.Abu Hassan Hasbullah berkata,idea kerajaan Perpaduan ini sangat tepat pada masanya kerana abad kini adalah abad pluralisma dalam esopocial ( Economy-Politik-Social ),manakala abad singular atau pendekatan primatif "memerintah dengan kelebihan undi walaupun 1 undi " akan gagal.
PAS Selangor pula sedar lebih awal dengan menyifatkan cadangan pembentukan kerajaan perpaduan yang di buat Presiden PAS,Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai satu cadanagan yang futuristik dan wajar di terima ahli Parti Pas.

Keputusan Kemenangan Timbalan Presiden Pas Ustaz Nasharudin menjadikan Pas berdiri sendiri dengan megah sebagai Parti Politik yang tidak di tunggangi oleh mana-mana parti politik,Jika kemenangan Datuk Husam Musa dengan jelas ia akan menjadi tunggangan PKR secara tidak sedar,awasilah permainan politik.Idea kerajaan Perpaduan menyebabkan PAS akan di hormati dalam Pakatan Rakyat dan akan juga di hormati oleh UMNO,ini bermakna tiada siapa yang boleh menindas PAS, kerana PAS boleh bekerjasama dan berkongsi kuasa dengan siapa saje selepas ini.

Kerajaan Perpaduan sebenarnya akan menyebabkan peluang Datuk Seri Anwar menjadi Perdana Menteri musnah sama sekali.Datuk Seri Abduk Hadi Awang pula semakin cerah dan relevan sebagai PM malaysia ke 7.

Walluhualam...

1 comment:

Loan Offer said...

Do not use all of these Private Money Lender here.They are located in Nigeria, Ghana Turkey, France and Israel.My name is Mrs.Ramirez Cecilia, I am from Philippines. Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal or business loan?contact Fast Legitimate Loan Approval he help me with a loan of $78.000 some days ago after been scammed of $19,000 from a woman claiming to be a loan lender from Nigeria but i thank God today that i got my loan worth $78.000.Feel free to contact the company for a genuine financial call/whats-App Contact Number +918929509036 Email:(fastloanoffer34@gmail.com)