Labels

Saturday, June 27, 2009

Kura-Kura Kembar




Melihat gambar di atas, terkenang kembali kisah perlumbaan antara

Kura-Kura dan Arnab. Malah ia dibukukan menjadi sebuah novel sastera Tingkatan 4 yang berjudul Perlumbaan Kedua.


Novel ini merupakan antara novel yang paling diminati oleh saya selain novel sastera Tingkatan 5 iaitu Novel Julia.


Berbalik kepada kura-kura,meskipun ia dikenali sebagai binatang yang serba lambat, tetapi sebenarnya banyak motivasi berguna yang boleh dikutip dari seekor kura-kura.


Mungkin inilah sebabnya kenapa binatang ini diangkat sebagai watak utama dalam filem Kungfu Panda. Tanpa nasihat daripada Mahaguru Ho Fei, adakah si Panda mampu memiliki gelaran ‘Dragon Warrior’?


Apatah lagi jika anda semua memerhatikan kelibat si kura-kura kembar siam ini. Kedua kura-kura kembar ini tumbuh bagaikan isi dan kuku. Layaknya kutub utara dan selatan, saling membelakangi antara satu sama lain.



Saya yakin bahawa anda semua memahami keperitan yang ditanggung oleh kura-kura tersebut. Jika kura-kura normal mampu berjalan sepantas 2 jam, si kembar siam ini mungkin 4 jam. Bukan begitu?



Namun, dalam keterbatasan itu, adakah anda sedar bahawa kura-kura ini masih mampu meneruskan kelangsungan hidupnya tanpa bantuan sesiapapun. Mereka tidak memerlukan pembedahan, apatah lagi sebuah kerusi roda untuk terus hidup.



Mengapa agaknya?



HIDUP INI MEMERLUKAN KESABARAN





Meskipun dilahirkan sebagai kura-kura kembar siam dan menempel di perut, kekurangan itu tidak menjadikannya semakin lemah, bahkan ianya memberi semangat untuk terus berjuang.


Kenapa?


Kerana si kembar siam itu faham bahawa hakikat kejayaan itu bukanlah umpama mee segera. Cepat dimasak, lebih sedap dimakan. Tuangkan sahaja air panas, selepas 3 minit boleh makan.


Kejayaaan bukan seperti itu. Kejayaan memerlukan kesabaran dan usaha berterusan yang tidak mengenal erti putus asa.


Ini semua adalah kelangsungan daripada kesedaran bahawa kita hanya mampu merancang, tetapi yang menentukannya hanyalah Allah. Hasilnya, meskipun kita gagal dalam sesuatu perkara, itu bukanlah yang terakhir dan kita akan terus mencuba.


Kerana kita menyedari bahawa Allah itu Maha Adil. Dan yang anda suka itu, tidak semestinya yang terbaik buat anda. Terkadang ianya mengundang kecelakaan buat diri sendiri.


BAHAGIA ITU PILIHAN





Suatu ketika, diriku diulit rasa kesedihan yang menyebakkan. Dalam situasi ini, hanya air mata sahaja yang menjadi teman berbicara. Aku diulit kesedihan bila mengenang nasib diri yang selalunya ku rasa tidak sebaik nasib orang lain.


Sedang hati dilanda kesedihan, tiba-tiba aku terpandang seekor kura-kura yang sedang merangkak perlahan menyeberangi jalan. Melihat keadaan si kura-kura itu, rasa sedihku hilang. Semangat kuatku kembali menapak dalam diri.


Aku mempunyai jawapan pada persoalan yang sering aku tanyakan pada diriku sebelum ini.



Mengapa harus aku merasa sedih. Sedangkan aku sepatutnya harus merasa bahagia kerana aku seorang manusia. Manusia yang ada segala-galanya. Kalau dibandingkan dengan si kura-kura itu.


Kura-kura juga sendirian, tetapi si kura-kura tidak pernah bersedih. Malah si kura-kura tetap menjadi dirinya yang penyantun dan penyabar.


Terkadang kita mengukur kebahagiaan di mata orang, lantas kita mengorbankan erti bahagia di mata sendiri. Sedangkan bahagia itu letaknya di hati. Kita tidak mampu berasa bahagia kalau kita merasakan tidak boleh bahagia.


Kita melangkah tatkala bahagia hanya beberapa langkah di hadapan dan kita mengambilnya tanpa perlu merampas daripada sesiapa.


Berbahagialah selalu kerana bahagia itu adalah milik setiap orang yang telah bersedia untuk berasa bahagia. Nikmatilah kebahagiaan itu sebaik mungkin.


Semoga berbahagia selalu.


Terima kasih Kura-Kura…


syeikhsifu



27/6/2009 - Saturday

1 comment:

Loan Offer said...

Do not use all of these Private Money Lender here.They are located in Nigeria, Ghana Turkey, France and Israel.My name is Mrs.Ramirez Cecilia, I am from Philippines. Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal or business loan?contact Fast Legitimate Loan Approval he help me with a loan of $78.000 some days ago after been scammed of $19,000 from a woman claiming to be a loan lender from Nigeria but i thank God today that i got my loan worth $78.000.Feel free to contact the company for a genuine financial call/whats-App Contact Number +918929509036 Email:(fastloanoffer34@gmail.com)