Labels

Friday, February 6, 2009

Raja dan Rakyat

Raja, sebagai Ketua Negeri dan Negara, perlu bersifat tidak memihak, berpartisan dan berkepentingan bagi menjamin berlakunya keadilan di kalangan rakyat, Malaysiakini melaporkan Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah berkata.

Gini, dah istana kata nak berlaku adil, kita nak tengok istana berlaku adil kepada semua.

Katakan Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya tangkap katak-katak dan jumpa Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan kerajaan baru. Jika Agong terima, itu bermakna beliau memihak kepada Anwar (tolong ingatkan saya ayat yang saya tulis ni kot-kot saya lupa pulak nanti). Jika dia tolak, itu dianggap memihak kepada Barisan Nasional (BN).

Tetapi saya nak tanya, bersetujukah anda kalau saya katakan perbuatan Sultan Perak mengizinkan penubuhan kerajaan baru Perak dengan sokongan dua orang yang menghadapi tuduhan rasuah adalah perbuatan memihak kepada kerajaan baru yang akan hidup atas sokongan dua orang yang menghadapi tuduhan rasuah?

Kalau tak setuju dengan saya, tulis ja tak setuju. Lepas tu, kalau nak hentam aku pun, lantak pi kat hampa la.

Kalau setuju, tulis setuju. Kalau hampa maki aku, aku tak peduli pun.

Surat Mohammad Nizar kepada Sultan Perak di sini.

No comments: