Labels

Tuesday, July 17, 2012

Kisah ayah dan anaknya

"Anakku, tatkala kau melihat mentari dan bulan, tanyalah pada dirimu, siapakah yang menciptakan kedua-duanya? Ketika ayah membawamu memerhati ombak di pantai dan melihat bintang di langit, kau kagumi akan indahnya ciptaan itu. Dan kau meminta ayah melukisnya. Tetapi anakku, ayah tidak mampu mencipta semua itu. Ada kuasa yang lebih kuat dan hebat yang menjadikan semua itu. Tanyalah pada dirimu, siapa yang menciptakan alam ini? Siapa yang menciptakan ayah dan kamu?

Tatkala kau bersendirian, Tuhan itu rapat pada hatimu. Tuhanmu menyayangimu, melebihi sayang ayah kepada kamu. Tanyakan pada dirimu, apakah aku lakukan kerana Tuhan yang menyayangiku? Adakah aku tergamak melakukan perkara-perkara dibenci Tuhan?

Anakku, andai kau lakukan kesalahan, ketahuilah, Tuhan itu maha penyayang. Selagi kau berusaha untuk menjadi lebih baik, dan melawan dirimu melakukan perkara yang dilarang oleh Tuhanmu, pada waktu itulah kau sedang menuju ke arah keikhlasan.

Anakku, kalau mereka mengatakan air mata yang mengalir itu adalah kelemahan, perhatikan kata-kata ini, air mata yang mengalir kerana cintakan Tuhanmu itu adalah tanda kekuatan imanmu. Tanda hatimu dekat dengan cinta pada Tuhanmu.

Anakku, sesungguhnya ayah menyayangimu, seperti Ibrahim menyayangi Ismail, diuji perasaannya, dengan taklifan yang tidak tertanggung pada fitrah seorang bapa.

Anakku, moga dirimu menjadi manusia yang bermanfaat untuk manusia dan alam seluruhnya."

No comments: