Labels

Friday, July 20, 2012

Marhaban Ramadhan 1433H

Ramadan tahun 1433H kembali ke pangkuan ummat Islam di seluruh pelosok muka bumi.

Antara ibadah yang difardukan dalam bulan yang mulia ini adalah ibadah puasa. Puasa maknanya “menahan”. Kita perlu memahami falsafah yang tersirat dalam puasa. 

Secara falsafahnya, kita adalah hamba tuhan, banyak keinginan-keinginan kita yang tidak tertunai dan ada yang tak mungkin akan menjadi kenyataan. Jadi, Tuhan mengajar kita supaya “menahan” dan “bersabar”. 

Dua nilai ini penting dalam merealisasikan falsafah puasa.  Puasa mengajar satu aspek dari segi menahan, iaitu dari lapar dan dahaga serta bersabar beribadah, lebih jauh dari itu, agama juga mengajar kita supaya “menahan” dari banyak perkara dalam hidup ini seperti menahan nafsu syahwah.

Selain itu, falsafah yang penting ibadat puasa juga ialah supaya mereka yang berpuasa dapat merasai penderitaan saudara mereka yang kelaparan,lantas kita diminta merasai sedikit kelaparan dan keletihan seperti yang dialami mereka,sekalipun kita mampu untuk makan pada siang hari tetapi apabila masuk bulan Ramadhan, kita diharamkan untuk makan dan minum di siang hari.

Maka boleh dikatakan bahawa puasa adalah tarbiah ruhiyyah dan tarbiah jasadiyyah (Pysical and spiritual training).

Di bulan yang mulia ini juga elaklah dari melakukan aktiviti pembaziran terutamanya jika ia membabitkan soal kepentingan negara dan wang rakyat. Justeru langkah berjimat cermat dan penjimatan perlu dilaksanakan segera demi impian ekonomi yang mampan pada waktu mendatang.

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak 1433H
Ramadhan Didahulukan Ketaqwaan Diutamakan


Sekian corotan ringkas,
Saiful Ramli

No comments: