Labels

Friday, February 3, 2012

Keuntungan Syarikat Tol Malaysia berlipat kali ganda

Keuntungan yang dikaut oleh syarikat pembina lebuh raya melalui kutipan tol adalah berlebihan, tidak masuk akal dan menindas rakyat.

“Ini untung maha besar, untung Maha Firaun,” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
Dalam sidang media di ibu pejabat DAP di sini hari ini, beliau tampil berkongsi data peratusan hasil daripada kos pembinaan lebuh raya Malaysia yang diperoleh melalui jawapan Parlimen.

Beliau sambil merujuk kepada peratus keuntungan berlipat kali ganda yang diperolehi dari projek-projek lebuh raya seluruh negara. Antara yang paling tinggi keuntungannya ialah Lebuhraya Metramac yang mencatat keuntungan 877% daripada kos asal pembinaan yang hanya berjumlah RM45 juta.

Tambah mengejutkan ialah kekayaan yang dikumpul melalui projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang mengaut keuntungan 308% sebanyak RM 18 bilion, setelah ditolak kos pembinaannya sebanyak RM 5 bilion; dengan tempoh konsesi selama 50 tahun sehingga tahun 2038.

Begitu juga dengan projek lebuh raya KL – Karak yang untung hampir RM1 bilion (202%), diikuti Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dengan keuntungan RM1.6 bilion (149%) berbanding kos pembinaan sekitar RM1 bilion.

“Anak, cucu, cicit kita pun akan terus bayar tol,” ujar Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.
Katanya tol yang membebankan rakyat tetapi memperkayakan kroni ini mesti dihapuskan, merujuk kepada Lebuhraya Metramac, Lebuhraya Utara Selatan, Lebuhraya KL – Karak, Lebuhraya Damansara Puchong, Lebuhraya Cheras Kajang dan Jambatan Pulau Pinang.

Guan Eng turut mengajak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop untuk berdebat secara terbuka memandangkan menteri tersebut telah membuat kenyataan bahawa penghapusan tol yang dijanjikan Pakatan Rakyat adalah tidak masuk akal.

“Mengapa kita tak boleh hapuskan tol bila PLUS untung 308%? Mari bahas mengikut isu dan fakta, bukan dengan emosi dan sentiment.

“Dia seorang menteri, saya seorang Ketua Menteri, kami setara. Mari kita berdebat demi kepentingan rakyat,” tegasnya. -SUMBER BERITA ROKETKINI


 KOMENTAR PENULIS

Plus telah dapat balik modal buat highway berharga RM5 billion tu pada 2010 lagi, dan sejak itu telahpun 'untung free' rm18 billiion lebih. Perjanjian asal membenarkan syarikat terus kutip tol & berhak menaikkannya beberapa kali lagi sehingga 2038. Jadi, apa manfaat buat rakyat jika syarikat yang telah dpt kos modal utk terus dapat untung free selama berdekad-dekat? Perjanjian dibuat manusia bukan maksum, kedua-dua pihak pastinya ada kepentingan. Apakah rakyat harus jadi tikus mondok yg tersepit antara 2 gajah?

Kena bezakan antara perniagaan, perkhidmatan, kezaliman dan penindasan. Kena bezakan juga antara untung dan upah. Dalam konsep muamalat Islam tidak boleh berlaku penindasan. Jalan raya pula adalah keperluan umum rakyat. Bayar utk upah perkhidmatan boleh, tetapi jika sampai berlaku penindasan hingga "orang kaya makan orang miskin, orang miskin makan tanah" maka ini adalah penindasan dan kezaliman.

No comments: