Labels

Saturday, March 3, 2012

Kapitalis nilai Islam

Islam, merupakan satu set ideologi, doktrin, serta amalan yang bukan sekadar satu agama. Ia merangkumi segala aspek kehidupan manusia. Seperti firman Allah:

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam secara keseluruhan dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan: sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang lagi nyata. " Surah al-Baqarah ayat 208)

 
"Occupy"

Dari Washington, sampai ke London, malah santak ke Madrid, kita dikejutkan dengan gelombang ‘Occupy London’, ‘Occupy Wall Street’, dan sebagainya. Matlamat mereka hanya satu, iaitu meluahkan ketidak puasan hati terhadap kapitalisme, penguasaan syarikat-syarikat besar terhadap kekayaan negara. Bila berlakunya krisis, kerajaan akan membantu syarikat-syarikat tersebut, bukannya rakyat.
Persoalannya, adakah kapitalisme yang bersalah dalam hal ini?

Mengikut pengalaman peribadi, ramai sahabat yang menyalahkan sistem kapitalis itu sendiri sebagai punca kepada segala masalah yang berlaku terutamanya yang melibatkan ekonomi dunia. Tetapi saya tidak menyalahkan mereka, kerana mereka juga dengar daripada orang lain, sekadar membaca artikel bukan akademik, dan sebagainya. 

Di Barat (di bahagian lain di dunia juga, mungkin), silibus piawai dalam pengajian Ekonomi meletakkan Adam Smith sebagai pelopor kepada kemunculan pemikiran kapitalis. Nilai-nilai kapitalisme seperti pemilikan swasta, masyarakat bebas, serta kerajaan terhad (limited government) digarap dengan baik dalam magnum opus-nya, The Wealth of Nations (1776). Beliau juga dianggap perintis kepada teori pengkhususan pekerja (specialisation of labour), yang memungkinkan proses pengeluaran barang-barang menjadi lebih efisien. 

Tetapi, dengan pengaruh Adam Smith seorang sahaja, Barat terutamanya British tidak akan mampu mencetuskan Revolusi Perindustrian yang bermula di kota Manchester. Sesebuah masyarakat memerlukan nilai-nilai yang dipegang bersama untuk menggerakkan satu perubahan dalam masyarakat itu sendiri. Perkara yang saya sifatkan sebagai menarik ialah, Revolusi Perindustrian menjadi begitu berjaya sehingga meletakkan Britain sebagai kuasa imperialis baru pada abad ke-18. Menjawab persoalan ini, saya tertarik dengan tesis ahli Sosiologi Jerman, Max Weber dalam buku beliau, The Protestant Ethic and The Spirit of Capitalism (1905).

Beliau menyimpulkan bahawa, masyarakat Barat menjadi maju kerana nilai-nilai kapitalisme sendiri terkandung dalam doktrin agama Kristian mazhab Protestan. Untuk mendekati Tuhan, manusia hendaklah berusaha dan bekerja bersungguh-sungguh dalam kehidupannya. Secara tidak langsung, manusia yang mempunyai nilai-nilai seperti kuat berusaha, tidak mudah putus asa serta semangat yang tinggi akan mengumpul kekayaan akhirnya. 

Berbalik kepada persoalan mengenai kapitalisme, nilai-nilai seperti yang saya katakan tadilah yang membawa Negara-negara kapitalis mencapai tahap kemajuan yang dapat dilihat sekarang di kebanyakan Negara Barat. Pemilikan harta secara swasta atau persendirian pula, mewujudkan keghairahan untuk bersaing, dan natijahnya, persaingan dalam perniagaan ini akan menghasilkan kemajuan secara kolektif.
Tetapi, mengapa sistem sebagus ini dipersalahkan dalam isu ‘Occupy Wall Street’?

"Nilai dan budaya"

400 tahun sebelum Smith, Ibn Khaldun menulis al-Muqaddimah (1377). Sebuah tulisan yang menjelaskan peristiwa sejarah dari perspektif ekonomi, politik, dan sosial ini dianggap sebagai antara karya perintis dalam bidang Sosiologi dan Ekonomi. 

Ibn Khaldun juga menampakkan dirinya sebagai seorang kapitalis dalam al-Muqaddimah.
Ya, konsep-konsep seperti pemilikan swasta, pengkhususan pekerja serta kerajaan terhad (ya, Ibn Khaldun sangat menentang campur tangan kerajaan dalam ekonomi sesebuah Negara) telah lama dihuraikan oleh Ibn Khaldun dalam karya beliau ini. Saya beri satu contoh;

“Each particular kind of craft needs persons to be in charge of it and skilled in it. The more numerous the various subdivisions of a craft are, the larger the number of the people who (have to) practice that craft. The particular group (practicing that craft) is colored by it. As the days follow one upon the other, and one professional coloring comes after the other, the crafts-coloring men become experienced in their various crafts and skilled in the knowledge of them. Long periods of time and the repetition of similar (experiences) add to establishing the crafts and to causing them to be firmly rooted” (Ibn Khaldun, al-Muqaddimah, jilid 2, m/s 250)

Petikan di atas merupakan idea beliau dalam teori pengkhususan pekerja.

Kesimpulannya, tokoh ekonomi Islam juga mendukung idea kapitalisme. Kapitalisme tidak bersalah, tetapi kapitalisme tanpa nilai itulah yang menghasilkan binatang bertopengkan manusia.

Di Barat, mereka mengamalkan kapitalisme tanpa nilai. Matlamat akhir mereka bekerja hanyalah mencari wang untuk kehidupan dunia yang selesa. Itu sahaja. Kemudian apa pula? Kosong. Mereka menyembah wang. Di sinilah punca penindasan golongan kaya terhadap yang miskin.

Dalam Islam, kapitalisme punyai matlamat akhir yang lebih besar dan jelas, iaitu harta dunia sebagai pemudah jalan ke akhirat. Matlamat akhir ialah akhirat. Tidakkah Nabi SAW sendiri pernah bersabda,
“Sesungguhnya Allah mengasihi hamba-Nya yang bekerja dengan bersungguh-sungguh” (HR Muslim)
Hadis di atas menunjukkan betapa Islam menganjurkan satu nilai, yang membawa kepada kapitalisme itu sendiri iaitu bekerja bersungguh-sungguh di dunia. Tetapi, Islam mempunyai matlamat yang lebih besar di sebalik idea ‘bekerja bersungguh-sungguh’ tersebut. Lihat saja para kapitalis dalam kalangan sahabat Nabi SAW sendiri, iaitu Abdul Rahman bin Auf yang membuka pasar sendiri di Madinah, serta Uthman ibn Affan juga, merupakan seorang ahli perniagaan berjaya. Mereka bersungguh-sungguh mengumpul harta kekayaan, tetapi harta itu bukanlah matlamat akhir mereka. Harta itulah juga yang membawa mereka lebih kuat bekerja untuk Allah SWT. 

Begitulah Islam, meletakkan nilai terhadap sesuatu supaya matlamat akhir pekerjaan manusia hanyalah Allah. Samalah juga dalam hal menimba ilmu. Al-Quran menyebut, “…wahai Tuhan, tambahlah ilmuku!” (Quran, 20:114). Ayat ‘rabbi zidni ‘ilman’ ini memberi pengiktirafan kepada Allah sebagai sumber ilmu, sekali gus meletakkan janji untuk menggunakan ilmu tersebut hanya untuk Allah SWT. Islam bukannya mengajar umatnya mencari ilmu tetapi matlamat utama pemilikan ilmu tersebut hanya untuk mendapat keuntungan di dunia. Kita bukannya menyembah ilmu!

Kesimpulannya, saya mengambil sikap, kapitalisme itu sendiri merupakan satu ideologi yang merupakan pencetus kepada kemajuan umat manusia. Kapitalisme secara prinsip memang selari dengan Islam, tetapi kapitalisme ala Barat yang cacat nilailah menjadi penyebab kezaliman yang membarah.

“Occupy Wall Street”, mungkin menjadi manifestasi jelas terhadap kebobrokan kapitalisme tanpa nilai yang kosong jiwanya.

No comments: