Labels

Wednesday, October 29, 2008

BN: Hassan Merican tak tahan lagi!

Encik Hearsay atau nama Melayunya Cakapdengaq memberitahu bahawa Ketua Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd Hassan Merican sudah tak tahan lagi dengan kerajaan Barisan Nasional. Dalam ucapannya kepada kakitangan Petronas di seluruh negara dan di seluruh dunia (agaknya dipancarkan melalui Internet, ni teka ja ni), antara lain Mohd Hassan dilaporkan oleh Hearsay sebagai menceritakan (saya pula cerita dengan bahasa saya sendiri):


1. Kerajaan semakin menjadi-jadi memerah Petronas. Kalau dahulu hanya 15 peratus pendapatan kerajaan bergantung kepada Petronas, kini sudah mencanak gila sehingga 40 peratus (Utusan Malaysia 1 September 2006 melaporkan, hampir 40 peratus dari hasil kerajaan Persekutuan adalah hasil berkaitan petroleum, terutamanya dividen daripada Petronas).

2. Daripada 27 juta rakyat negara ini, yang benar-benar layak membayar cukai hanya kira-kira sejuta sahaja. (Alahai, bayangkan betapa mewah dan makmurnya rakyat negara ini!)

3. Petronas bukan tempat buat duit. Kalau nak duit banyak, ambik duit Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Itupun, Mohd Hassan dilaporkan oleh Hearsay sebagai berkata, kalau KWSP masih ada duit! Lepas itu, lapor Hearsay lagi, Ketua Eksekutif Petronas itu berkata "off the record".

Saya berharap Hearsay tidak melaporkan perkara yang betul kepada saya. Saya harap Hearsay bohong. Kalaulah betul, undi Barisan Nasional! (Gambar di atas ihsan Malaysiakini)

No comments: