Labels

Tuesday, October 28, 2008

Umno sakit tua, PAS muda-muda dah sakit


Bila bekas Timbalan Presiden Umno, Tun Musa Hitam kata Umno mengidap penyakit tua, (Lihat Malaysiakini 22/10/08 "Musa: Umno perlukan pemimpin muda") Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar berharap orang-orang muda di dalam Umno bersabar membasuh taik.

"Sakit tua kadang-kadang ingat, kadang-kadang lupa. Kita selalu dengar orang bercerita, orang sakit tua kadang-kadang tidak mampu mengawal kencing atau pembuangan air besar.

"Umno yang sakit tua kencing dan berak merata-rata. Saya harap golongan muda di dalam parti itu yang diminta mengambilalih tugas menjaga Umno oleh Musa dapat bersabar untuk membersihkan najis yang sudah bertompok-tompok merata-rata," katanya.

"Biasanya apabila orang mengidap sakit tua yang nazak seperti Umno, orang baca Surah Yassin dan bertawakkal kepada Allah. Mudah-mudahan sembuh. Kalau tidak, mudah-mudahan kembali ke pangkuan Allah dengan selamat".

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berharap Musa dan ahli-ahli Umno yang prihatin sepertinya berdoa agar Umno dapat pergi dengan selamat dan "tidak meninggalkan sebarang beban kepada anak-cucu orang Umno".

PAS pula bagaimana? Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu pernah berkata, barisan pelapis kepemimpinan ulama PAS kini berada dalam keadaan krisis – pengetahuan mereka yang berusia bawah 40 tahun "paling tidak memuaskan" (Lihat Malaysiakini 5/9/08 "Pelapis ulama PAS paling tidak memuaskan").



Tidak mengapa jika ulama-ulama muda PAS angin satu badan dengan Mat Sabu. Tetapi, tidakkah Tok Guru Mursyidul Am pernah berkata: "Saya lihat apa yang berlaku sekarang ini adalah ulama kita tidak berkembang. Saya bersetuju dengan pandangan Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa kepimpinan golongan tersebut (ulama), terutamanya golongan muda di bawah 40 tahun, kurang berkesan dan tidak menguasai ilmu-ilmu kontemporari" (Lihat blog TMJ 18/9/08 "Nik Aziz setuju Mohamad Sabu kata ulama muda PAS kurang uump").



Ni saya nak curahkan apa yang tak berani saya ucapkan secara terus-terang sebelum ini. Tak kisahlah kalau saya kena debik lepas ni. Bila saya lihat beberapa perwakilan muda yang bergelar ulama bercakap dalam Muktamar PAS di Ipoh baru-baru ini, dalam hati saya berkata, "La ilaha ilaLlah.... Bodonya. Macam mana nak memerintah lagu ni!"

Jalan yang mudah ialah debik saya sampai lembik. Debik Mat Sabu sampai puas hati. Jalan yang susah ialah memperbaiki diri, mengajar diri berfikir dan melihat persekitaran secara analytic dan dialectic berteraskan disiplin ilmu Islam yang ada pada mereka.

Masalah kita ialah puak yang analytic dan dialectic tidak ada disiplin ilmu Islam dan ditimpa pula penyakit perasan bahawa mereka pun boleh menghurai dan mentafsirkan ajaran Islam semata-mata kerana mereka boleh baca terjemahan al-Quran. Yang ada disiplin ilmu Islam pula asyik jadi tukang hafal dan dogmatic dengan pemikiran orang lain, kelihatan malas berfikir dan kalau bersembang dengan depa, amat membosankan!

Hey! Hang pandai sangat ka! Pasai aku tak pandai la aku mengharapkan ulama' yang pandai. Kalau depa pun nampak bodo macam aku,buat apa aku nak harap kat depa!!!!!

No comments: