Labels

Friday, October 24, 2008

Najib tu cerdik sangat ka?

Ketika meningkah ucapan Dr. Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) di Dewan Rakyat baru-baru ini, Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) berkata: "Jangan bawa soal nasi sepinggan dua pinggan. Kalau takut harga nasi naik, jangan makan di kedai, makan di rumah. Ini soal nasi sepinggan menjadi isu dalam Dewan Rakyat, memalukan daripada seorang tokoh ekonomi (Dr Dzul bukan tokoh ekonomi, dia PhD dalam toxicology - bakaq), seorang bekas pensyarah. Bercakap soal harga nasi, kita mahu strategi bajet, bagaimana kerajaan untuk menjadikan bajet ini sebagai satu bajet yang boleh ..."

Terkejut beruk saya dengar isi sergahan Yeop kita tu. Walaupun kadang-kadang geram juga tengok dia mengada-ngada sangat di dalam Dewan, tetapi bila teringatkan sikap peramah dan mesranya di luar Dewan, taklah rasa nak marah sangat.

Mike bio bebeno, Yeop. Setahu teman, tujuan terakhir ekonomi ialah mengenai pengeluaran, pengagihan dan penggunaan barangan dan perkhidmatan. Ujung-ujungnya perutlah tu. Kalau perut menjerit-jerit mengemis seulas nasi ketika poket tidak berisi, itu tidak ada kena-mengena dengan ekonomi?

Dalam Islam, iqtisad setakat yang teman tahu bertujuan mengatur ha-hal mu'amalat termasuklah pengeluaran, pengagihan dan penggunaan barangan dan perkhidmatan. Tujuannya supaya tidak berlaku penyelewengan, salah laku atau salah guna tidak kiralah dalam perniagaan, kewangan atau perjanjian.

Kalau perut bagai bergulung-gulung kerana lapar yang meraung-raung, adakah ia tidak ada kena-mengena dengan soal keadilan sosial yang diperjuangkan iqtisad Islam? Nak cakap, pikio-pikio dulu Yeop!

Bukan iqtisad Islam sahaja yang memperjuangkan keadilan sosial. Ekonomi yang orang pakai sekarang pun bergerak ke arah menangani inflasi, kestabilan makro-ekonomi, kebajikan sosial dan pertumbuhan mampan. Rasa aku la... Kalau salah pun, saya bukannya mengaji macam orang. Sekolah menengah pun tercicir. Bagi peluang la saya berlagak tahu walaupun tak tahu.

Bodo-bodo aku pun, cerdik sangatkah Datuk Seri Najib Tun Razak menangani masalah ekonomi negara yang pasti akan menyebabkan rakyat menggelejat disebat akibatnya dengan memaksa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi duit kepada Valuecap Sdn Bhd? (Baca di sini)

Ekonomi bukan mengenai benda beso-beso je, Yeop! Angka tunjuk ekonomi yang lebih penting ialah kesejahteraan rakyat. Bagi kami yang seumur hidup bertunang dengan kemiskinan ni, ekonomi ialah ada duit untuk memujuk perut yang menangisi nasi, bukan saham nyawa-nyawa ikan yang sibuk sangat bakal Presiden Umno nak selamatkan. Main Street that matters, not Wall Street, Yeop! (Baca di sini)

Selingan - petikan dari ucapan Mahfuz Omar di Dewan Rakyat 22/10/08 (klik di sini)

No comments: