Labels

Wednesday, December 7, 2011

Rupiah redenominasi


Hari ini (7/12/2011) Dewan Rakyat Indonesia sudah meluluskan rang undang-undang mata wang iaitu REDENOMINATION. Apa jadahnya redenomination ni? Ia merupakan istilah ekonomi merujuk kepada pengurangan nilai mata wang berbanding mata wang asal.

Rupiah adalah salah satu mata wang "termurah" di dunia, dengan denominasi mencecah 100,000, yang kedua selepas mata wang Dong (Vietnam- mata wang tertingga sehingga 500,000). Kita akan melihat sama ada kelebihan dasar kompleks ini adalah wajar.
Redenomination adalah satu dasar untuk menukar mata wang pada nisbah tertentu. Dalam kebanyakan kes, redenomination dijalankan hanya dengan menghapuskan beberapa sifar dalam denominasi lama.Perubahan ini tidak mengubah kuasa membeli kerana ia adalah semata-mata 'figure'.
Dalam pelan yang diluluskan, Bank Indonesia (BI) akan menggantikan Rupiah semasa dengan mata wang yang baru pada nisbah 1 hingga 1,000.

Proses ini, sudah tentu, memerlukan satu tempoh peralihan, di mana semua barangan dalam ekonomi akan mempunyai dua harga: satu untuk rupiah lama dan satu untuk  rupiah baru.

Konsep ini adalah benar-benar mudah dan banyak negara telah menerima pakai. Sejak tahun 1960, terdapat 70 siri redenomination (Moseley, 2005), termasuk Turki (2005), Romania (2005), Zimbabwe (tiga kali antara 2006 dan 2008) dan Brazil (1994).


 

Redenomination selalunya dilakukan disebabkan dua aspek utama: Pertama, jika ekonomi mengalami inflasi yang tinggi dan kedua untuk menyatukan mata wang organisasi ekonomi (seperti EURO).


Turki, sebagai contoh, mengalami hampir 100 peratus inflasi tahunan pada tahun 1990-an sebelum memilih untuk melaksanakan redenomination. Kadar inflasi yang tinggi menyebabkan harga barangan meningkat tinggi. Maka kerajaan mengambil langkah untuk redenomination dan menyebabkan enam sifar telah dikeluarkan daripada mata wang turki.

Indonesia juga mempunyai pengalaman yang sama pada tahun 1965. Selepas terjadinya salah urus ekonomi makro, inflasi mencapai 1,136 peratus. Redenomination telah dilaksanakan, dan Rp baru 1 menggantikan Rp 1,000 untuk mata wang lama.

Antara faedah yang paling penting redenomination ialah memulihkan kredibiliti pembuat dasar negara. Melalui polisi ini, pihak berkuasa menghantar isyarat bahawa pengurusan ekonomi makro yang lalu adalah salah: dan memerlukan pengurusan ekonomi makro yang lebih berhemah dan berhati-hati.

Satu lagi kelebihan redenomination adalah memudahkan urusan dan menjimatkan masa. Kebanyakan manusia tidak boleh berurusan dalam pengiraan yang melibatkan angka yang terlalu banyak. Kita boleh bayangkan bagaimana masa yang terpaksa dihabiskan untuk mengendalikan mata wang yang denominasi sampai berbillion-billion (sembilan sifar). Malah, sistem elektronik boleh mengalami kesilapan jika dipaksa untuk mengendalikan urus niaga dengan angka yang terlalu banyak.

 

Walau bagaimanapun, redenomination itu adalah dasar instrumen semata-mata. Ia boleh berjaya dan boleh gagal untuk mencapai matlamat asalnya. Jika pelaksanaan ini akan menyebabkan hilang keyakinan orang ramai, siri redenomination ini sia-sia sahaja.

Perlu diingatkan bahawa Bank Pusat Zimbabwe pernah melaksanakan redenominations empat kali antara tahun 2002 hingga 2008, tetapi inflasi tahunan kekal di luar kawalan. Bank itu berputus asa. Akhirnya sejak April 2009, kerajaan Zimbabwe telah menerima pakai mata wang Afrika Selatan dan dolar USA sebagai mata wang.


BI telah merancang untuk menetapkan satu tempoh peralihan (antara 2013-2018) apabila kedua-dua rupiah yang lama dan baru diguna-pakai.  Dalam tempoh ini, para peniaga perlu meletakkan tanda harga menggunakan kedua-dua mata wang baru dan lama.

Satu lagi masalah mungkin timbul kerana kegagalan koordinasi. Ia mungkin berlaku tatkala selepas dasar redenomination, maka harga barang-barang tertentu yang baru tidak sama. Keadaan ini kemungkinan besar akan timbul apabila persaingan pasaran tidak sempurna (inefficient) kerana kehadiran amalan monopoli dan oligopolistik.

Akhirnya, saya berharapa para penggubal dasar perlu menjelaskan jika redenomination adalah satu cara yang terbaik untuk mencapai kedudukan mata wang yang lebih baik. Manfaat yang paling penting  dalam redenomination ialah memulihkan kredibiliti pembuat dasar khususnya dasar ekonomi negara..

p/s: menanti kesannya.

No comments: