Labels

Tuesday, March 18, 2008

Kisah Anwar dengan Dr Mahathir...


Anwar telah cuba bertemu saya beberapa kali - Dr Mahathir
Posted on Saturday, January 06 @ 10:45:17 EST by TokAyah


Kiriman malaysiakita.net
Terjemahan dari tulisan Raja Petra Kamarudin "Mahathir breaks his silence"

oleh Marhaintua - Mandat 2020

"Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mendedahkan pelakon-pelakon penting yang terlibat dengan mengabui perhatian Gaboner Bank Negara ketika itu – almarhum Tan Sri Jaffar Hussein - untuk melakukan kerja-kerja spekulasi tukaran matawang asing (forex) menyebabkan kerugian besar sehingga RM30 bilion antara 1992 – 1994," demikian laporan Malaysiakini pada 19 Julai 2006.

Malaysiakini seterusnya melaporkan:

Sambil menyatakan bahawa keseluruhan episod itu adalah "pengalaman yang paling dahsyat" ketika berada dalam kerajaan, Anwar mendakwa bahawa bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad turut terlibat dengan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin dan Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop hingga menyebabkan kerugian besar yang masih belum dapat dipulihkan kembali oleh Bank Negara hingga hari ini.

"Itulah kerja Nor Mohamad dan Dr Mahathir serta Daim. Ketika itu saya baru sahaja memegang jawatan Menteri Kewangan. Tetapi saya percaya Jaffar yang tidak tahu-menahu mengenainya bila saya bertanya beliau. Memang dia betul-betul memikirkan bahawa jumlahnya seditkit sahaja," jelas Anwar dalam temubual selama dua jam di pejabat Malaysikini di Bangsar Lama.

"Ketika tiba masa saya memahami segala-galanya, masalah sudah membengkak. Kita bercakap mengeenai kerugian yang menghampiri US$10 bilion."

Anwar mendakwa dia tidak mendapat gambaran yang jelas mengenai spekulasi forex hinggalah lawatan beliau ke luar negara di mana beberapa orang kawan menghubunginya dan menyatakan bahawa Bank Negara adalah antara tiga pelakon teratas dan sudah dianggap secara merata sebagai sebuah bank penyangak.

"Saya mendapat tahu daripada seorang kawan di Switzerland yang memberitahu: "Anwar, spekulasi ringgit Bank Negara adalah besar," Saya memberitahu beliau, perkara itu tidak mungkin benar kerana kami perlu melindungi simpanan kami. Tetapi beliau berkata bahawa kamu (Bank Negara) adalah antara tiga bank teratas. Salah satu yang teratas! Saya berkata adalah tidak masuk akal kita boleh menjadi salah satu negara itu yang melibatkan diri dalam berbilion dollar spekulasi forex."

Pada 12 April, 1994, Ketua Pembangkang Lim Kit Siang membangkitkan perkara tersebut di Parlimen.

"Apabila Laporan Bank Negara bagi tahun 1992 diumumkan tahun lepas (1993), Tan Sri Jaffar Hussein yang disokong oleh Yang Berhormat Menteri Kewangan (Anwar Ibrahim) telah menafikan bahawa terdapat apa-apa lubang atau hole, dengan izin, di dalam Bank Negara. Dan beliau menegaskan bahawa kerugian sebanyak RM9.3 bilion dalam urusniaga matawang asing yang ia bersedia mengakui merupakan hanya 'paper losses' dan bahawa kerugian Bank Negara itu adalah keuntungan buat negara atau pun "Bank Negara's loss is the nation's gain." Kita semua ingat lagi."

"Yang Amat Berhormat Perdana Menteri mengatakan bahawa kerugian sebanyak RM5.7 bilion dalam urusniaga matawang asing pada tahun lepas datangnya daripada keuntungan yang diperolehi dalam urusniaga matawang asing dalam tahun-tahun yang sebelumnya.""Dalam usul khas saya atas kerugian tukaran asing Bank Negara di Parlimen pada April tahun lepas, Yang Berhormat Menteri Kewangan dengan sungguh-sungguh telah menafikan bahawa Bank Negara telah menjalankan spekulasi atau berjudi dalam tukaran matawang asing."."Lim Kit Siang telah menjawab kenyataan Anwar Ibrahim kepada Parlimen sepuluh hari sebelum itu, pada 2 April 1994, di mana dia telah berkata:

"Dari tahun 1981 sehingga 1984, kerugian yang dialami oleh Bank Negara kerana mempertahankan ringgit, dasar yang didukung oleh Menteri Kewangan pada masa itu, ialah RM9.5 bilion

"Prinsip pertanggungjawaban diterima oleh Tan Sri Jaffar Hussein. Saya akui beliau merupakan salah seorang Gabenor Bank Pusat yang berjaya, dihormati di rantau kita dan juga di dunia antarabangsa. Kesilapan diakui kerana beliau tahu maklumat terperinci telah tidak pernah dikemukakan kepada saya atau kepada Perdana Menteri. Beliau tahu dan saya tahu. Kita diberitahu maklumat itu hanya sebelum akaun 1992 hendak dibentangkan. Pada masa itu baru kita tahu."

Pelbagai laporan yang bercanggah di atas boleh di rumuskan sebagai berikut:

Selama beberapa tahun sehingga 1992, Bank Negara telah mengalami kerugian wang yang begitu besar jumlahnya akibat kerugian ketika terlibat dalam pertukaran matawang asing.

Pada 1993, laporan Tahunan Bank Negara 1992, telah dibentangkan di Parlimen oleh Menteri Kewangan ketika itu, Anwar, menafikan bahawa Bank Negara mengalami kerugian dan apa yang berlaku hanyalah kerugian 'atas kertas' bererti secara fizikalnya Bank Negara tidak mengalami apa-apa kerugian.

Pada 1994, Anwar telah mengakui bahawa Bank Negara telah mengalami kerugian kira-kira RM9.5 bilion tetapi berkata bahawa dia dan juga Perdana Menteri tidak tahu-menahu bahawa Bank Negara telah mendedahkan dirinya kepada risiko pertukaran matawang asing. Anwar menyalahkan Gaboner Bank Negara sepenuhnya atas kerugian itu kerana bertindak sendirian tanpa kelulusan ataupun berunding dengan Perdana Menteri ataupun Menteri Kewangan.

Pada 2006, Anwar telah menyalahkan Dr Mahathir dan Daim berikutan kerugian Bank Negara dan mengisytiharkan bahawa kerugian itu sebenarnya mencecah RM30 bilion ataupun lebih (US$ 10 bilion). Wang yang kerugian itu, kata Anwar langsung tidak dapat diperolehi kembali sehingga hari ini.

Malaysia Today telah meminta penjelasan Dr. Mahathir berhubung dakwaan itu. Jika Dr Mahathir tidak lagi mengingati peristiwa tersebut, Malaysia Today mengingatkan beliau bahawa perkara tersebut telahpun dibangkitkan di Parlimen pada April 1993, dan sekali lagi pada April 1994. Pada mualanya Anwar telah menafikan bahawa Bank Negara telah mengalami sebarang kerugian. Setahun kemudiannya, beliau mengaku pula bahawa negara memang pernah mengalami kerugian, tetapi menafikan bahawa beliau tahu mengenai perkara itu dan turut mengumumkan bahawa Perdana Menteri juga tidak tahu-menahu. Namun demikian, sekarang (2006) Anwar telah menyalahkan Dr. Mahathir dan Daim atas kegagalan itu dan berkata dia (Anwar) hanya mengetahuinya ketika dia bertemu seorang kawan di Switzerland.

"Sudan tentulah kita semua tahu hal itu," kata Dr. Mahathir. "Malah kita telah buka satu pejabat di London untuk tujuan itu dan saya telah merasmikan pembukaan pejabat tersebut."

Tujuan kita berdagang dengan matawang ialah untuk menyokong Ringgit berbanding dollar Amerika, jelas Dr Mahathir. Semua orang melakukannya, kata Dr Mahathir. "Dan pada awalnya kita memang mendapat banyak keuntungan," katanya lagi.

"Memanglah selepas itu kita rugi sedikit tetapi kerugian kita adalah lebih kecil dari keuntungan yang kita perolehi. Kerugiannya tidaklah sampai RM20 bilion seperti yang disebut oleh Anwar. Jumlahnya lebih kecil dari itu, tetapi saya tidak ingat berapa jumlahnya yang sebenar. Tapi memang tidak tidak sampai RM30 bilion".

Kenyataan Dr Mahathir itu memberi andaian bukan sahaja menjelaskan bahawa segala kerugian telah ditebus kembali, bertentangan dengan dakwaan Anwar, malah kerugian itu adalah sedikit sahaja dan hanya sebahagian daripada keuntungan yang diperolehi sebelumnya. Dengan itu, kerugian Bank Negara sebenarnya adalah sebahagian dari keuntungan yang diperolehinya pada peringkat awal.

"Apapun," hujah Dr. Mahathir, "Pada waktu yang sama pasaran saham naik sehingga ke tahap 840 mata daripada 262 mata. Ini merupakan permodalan pasaran sekitar RM300 bilion. Jadi, ketika kita rugi sedikit di pasaran matawang asing, kita telah untung berlipat kali ganda melalui keuntungan pasaran saham. Ini bermakna memberi sokongan kepada Ringgit dan menentukan satu matawang yang stabil membantu pasaran saham. Inilah yang memberi keyakinan kepada pasaran dan membolehkan rakyat Malaysia meraih keuntungan."

Dengan itu Dr Mahathir berpendapat, bahawa pada peringkat pertama operasi Bank Negara adalah satu kegiatan rasmi dan sah untuk menyokong Ringgit. Kedua, ia adalah sesuatu yang dimulakan oleh kerajaan dan bukan oleh operasi Bank Negara, yang dikatakan bank penyangak, tanpa kebenaran dan pengetahuan kerajaan, termasuklah Anwar sebagai Menteri Kewangan.

Malahan, satu pejabat baru dibuka di London untuk tujuan itu untuk memberi sokongan kepada Ringgit dan mengelakkannya daripada merudum. Akhirnya ringgit yang stabil menghasilkan keyakinan pelabur yang kemudiannya menghasilkan kerancakan Bursa Saham Kuala Lumpur yang naik tiga kali ganda dan mencetuskan permodalan sekitar RM300 bilion.

{catatan penterjemah: heheheh ...... pandai Mahathir kelentong ..'market capitalisation' di pasaran saham adalah berbentuk nilai kertas -saham sahaja, kebanyakannya. Apabila melibatkan matawang negara untuk spekulasi forex kita melibatkan wang secara fizikal, dan membabitkan prinsip 'fudiciary' !!!!!}

"Adakah awak tahu bahawa Anwar telah cuba bertemu saya beberapa kali?" tanya Dr. Mahathir.

Saya tahu ini adalah berbentuk satu soalan, tetapi ada ketikanya kenyataan dikemukakan dalam bentuk persoalan, jadi saya anggap ini sebagai satu kes semacam itu.

Saya termangu sebentar kerana tidak tahu apa yang perlu dijawab. Apakah yang patut saya jawabkan? Kalau ada sesiapa yang bertanya apakah anda fikir dia bodoh, jelas dia tidak mengharap anda berkata "ya!" kerana apa yang dimaksudkannya ialah dia bukannya bodoh. Bagaimana pun kerana tidak mahu menjadi seseorang yang mahukan orang lain menguasai keadaan, saya pun menjawab, "Ya, saya pernah mendengarnya."

Memang benar perkara ini dan saya bukannya berbohong. Saya memang pernah mendengar perkara itu daripada seseorang yang mendakwa Anwar bercakap dengannya dan bertanya apakah dia mahu menjadi orang perantara untuk mengatur satu pertemuan dengan Dr Mahathir.

"Anwar telah bercakap dengan beberapa orang dan meminta mereka menemui saya. Dia mahu berjumpa walaupun saya tidak tahu kenapa. Pada pendapat awak, kenapa dia mahu bertemu saya?"

Jelas dia memang mahukan jawapan kepada soalan itu. Kenapa dia bertanya saya dari begitu ramai orang lain? Saya tidak faham langsung. Mungkin juga dia berfikir saya memang rapat dengan Anwar jadi saya mungkin mengetahui jawapannya?

Saya memang pernah menjadi Pengarah Kempen Bebaskan Anwar, tetapi itu adalah pada hari-hari ketika Anwar merengkok dalam penjara. Sejak 2 September 2004, hari dia dibebaskan, saya telah memberikan tumpuan kepada Malaysia Today yang kini tugas sepenuh masa saya dan saya juga tidak banyak berinteraksi dengan Anwar

Saya tidak mahu kelihatan kebingungan. Mungkin Dr Mahathir menguji saya untuk mengetahui apakah saya benar-benar mengetahui apa yang sedang berlaku ataupun apakah saya ini kononnya seorang penganalisis politik yang hebat yang saya lagakkan. Dia telah bertanya kenapa Anwar mahu bertemu beliau. Jadi dia mencari pendapat saya dan mahu menilai apakah pandangan itu betul ataupun mungkin juga salah. Jadi saya berlakon dengan Dr Mahathir dalam lakonan dua puluh persoalan dan mahu lihat betapakah dia menilainya pula.

"Saya fikir Anwar mahu berjumpa mendapatkan restu."

"Untuk apa?"

Begini, kalau dia mahu menganggotai UMNO semula dia perlukan satu rekod yang bersih. Dia perlu menunjukkan sudah berdamai dengan Tun. Ini sahaja satu-satunya 'stigma' (penghalang) yang melecehkan beliau masuk UMNO semula. Kalau dia dapat buktikan sudah bermaaf-maafan dan melupakan perkara yang silam makanya dia dapat sokongan Tun dan sokongan penyokong Tun dalam UMNO. Tun masih memilikki sekurang-kurangnya 60% sokongan dalam UMNO. Kalau digabungkan ini dengan para penyokongna sendiri yang masih kekal dalam UMNO sudah tentu ini memberikan satu kekuatan padanya.

"Apakah saya masih mempunyai 60% sokongan dalam UMNO?"

"Aha, ini satu soalan yang ada trick ataupun muslihatnya. Saya tahu dia sendiri tahu akan jawapannya tetapi dia mungkin mahu mengusik apakah saya tahu perkara yang saya tuturkan.

"Kalau ikutkan pendapat ibupejabat UMNO, memang anda mempunyai sokongan sebanyak itu. Itu sebabnya Pak Lah mengeluarkan RM600 juta kepada semua Ketua Bahgian pada petang menjelang Persidangan Agong UMNO . Dia mahu menumpulkan bisa para penyokong Tun yang mahu mencetuskan bantahan. Pada dasarnya dia mahu membeli semua penyokong Tun."

Dr Mahathir tidak berkata apa-apa selain mengangguk kepala, jadi saya tidak tahu apakah dia bersetuju dengan anadaian saya itu ataupun tidak.

"Tetapi apa pasal dia mahu balik semula kepada UMNO?"

"Saya fikir kalau dia mahu menjadi Perdana Menteri. Dia sedar bahawa dia tidak boleh menjadi seorang Perdana Menteri kalau tidak masuk UMNO semula. Hanya Presiden UMNO yang boleh menjadi Perdana Menteri dan dia sedar akan perkara ini."

"Tetapi bagaimana dia boleh balik menganggoi UMNO. Apakah UMNO akan terima?"

"Sebenarnya dia tidak perlu rujuk balik kepada UMNO seolah-olah dia memohon menjadi anggota UMNO semula. Kalau dia berbuat demikian ramai yang akan menentang, lagipun dia perlu memulakan segala-galanya dari bawah. Dia bukannya muda lagi untuk sabar memulakannya daripada bawah. Dia perlu masuk semula di peringkat atasan, semacam menyambung semula apa yang ditinggalkannya."

"Bagaimana dia boleh berbuat begini?"

"Wau…. Memang inilah sesungguhnya soalan besar."

"Kalau UMNO membuat pengumuman bahawa pemecatan beliau dulu adalah tidak sah dan melanggar perlembagaan parti, bererti dia akan diambil masuk semula. Anwar bukannya diadili oleh Lembaga Disiplin UMNO.

"Dia telah dipecat oleh Majlis Tertinggi UMNO tanpa mewujudkan satu perbicaraan yang adil. Semua pemecatan yang lain-lain adalah berdasarkn keputusan Lembaga Disiplin UMNO. Tetapi tidak dalam kes Anwar.

"Sebab musabab dia dipecat ialah kerana dakwaan adanya salahlaku seksual. Tetapi mahkamah telah membebaskan beliau dari segala tuduhan salahlaku seksual. Ini bermakna pemecatan beliau daripada UMNO dikira tidak sah. Ini bererti pemecatan belaiu daripada UMNO mesti diterbalikkan.

Dr Mahathir hanya melopong merenung saya tanpa berkata apa-apa. Opocot…!!!! Apakah saya telah berlagak keterlaluan dalam hal ini. Akan tetapi keadaan sudah terlambat untuk balik ke pangkal jalan. Jadi saya perlu teruskan dan nyatakan pendapat saya.

"Kalau ada segelintir Bahagian UMNO meluluskan satu resolusi meminta Majlis Tertinggi mengkaji semula pemecatan Anwar berasaskan pemecatan yang dibuat bertentangan dengan Perlembagaan parti, beserta asas pemecatannya itu tidak lagi dikira sah, makanya Majlis Tertinggi UMNO tidak punyai pilihan lain lagi.

"Mereka bolehlah berkata bahawa pada 1998, Majlis Tertinggi bersetuju dengan cadangan Presiden untuk memecat Anwar kerana beliau (Presiden UMNO) pernah berkata dia mempunyai bukti yang cukup bahawa Anwar telah melakukan salahlaku seksual. Oleh kerana mahkamah sudahpun tidak berseutju dengan fitnah itu kerana tidak ada buktinya, makanya pemecatan itu harus diterbalikkan dan Anwar mesti diambil semula.

"Tetapi Najib sudahpun menjadi Timbalan (Presiden)".

"Najib telah dilantik sebagai seorang Timbalan. Dia tidak pernah bertanding jawatan itu. Sebaliknya Anwar bertanding dan menang. Jadi, Anwar telah dipilih oleh anggota patri sedangkan Najib tidak begitu. Najib hanya dilantik. Kalau pemecatan Anwar dianggap tidak sah, bererti dia sesungguhnya merupakan Timbalan Presiden Parti. Bukannya Najib".

"Adakah awak seorang peguam?"

"Tidak…saya hanya seorang penulis."

"Tetapi awak temberang macam peguam?"

"Ini hanya teori saya sahaja. Apakah Pak Lah menyokong langkah untuk membawa masuk Anwar kembali menganggotai UMNO mungkin bergantung kepada berapa besarkah ancaman yang dihadapinya Kalau dia merasakan bahawa kedudukannya terancam dan dia memerlukan Anwar untuk membantu mempertahankan kedudukannya, tentulah masuk akal untuk beliau mengusahakan Anwar diambil semula oleh UMNO".

"Apakah dia boleh percayakan Anwar? Anwar pernah cuba menyingkirkan saya. Dia mungkin lakukan perkara yang sama kepada Pak Lah."

"Tentu, tetapi ini adalah masalah sekonder, Dia memerlukan Anwar untuk menyokong beliau menghadapi Tun dan Najib dan selepas dia mengenepikan segala ancaman itu barulah dia boleh menangani Anwar".

"Apakah kamu tahu kalau Anwar tidak cuba menyingkirkan saya dia sudahpun menjadi Perdanaa Menteri sekarang? Saya sudah merancang mahu bersara pada 1998 tetapi disebabkan krisis 1997, dan apa yang Anwar lakukan saya tidak ada pilihan selain mengekalkan kedudukan. Malahan rumah kediaman baru Perdana Menteri di Putrajaya telah dibuat untuk Anwar dan bukannya untuk saya. Terdapat enam bilik tidur. Kenapa saya perlukan enam bilik tidur? Saya bukannya ada ramai anak seperti itu, Anwar yang mempunyai anak seramai itu. Kediaman itu adalah untuk dia dan bukan untuk saya. Tetapi kerana perbuatan Anwar saya tidak ada pilihan walapun saya sudah merancang mahu bersara".

"Ya, saya memang tahu akan perkara itu".

Kita akan sambung di lain waktu. Jika saya rasa mahu mendedahkan apa yang saya bincangkan dengan Mahathir….."

No comments: