Labels

Thursday, June 14, 2012

Apa itu hukum karma?

Empat tahun dahulu saya adalah perokok tegar. Tiga kotak sehari rokok cengkih adalah amalan saya. Hasilnya, saya sering terbatuk-batuk. Untuk saya ini adalah  hukum karma.

Ketika saya belajar dahulu kawan serumah saya ialah seorang anak muda punk dari Plymouth. Kawan saya ini cukup suka dengan Guiness Stout. Setelah tamat belajar saya difahamkan kawan saya ini telah menjadi seorang pamadat arak. Ini juga hukum karma.

Hukum karma ini agak senang untuk difahami - apa yang kita semai, itulah yang kita tuai. Kalau kita menyemai padi, maka padilah yang akan kita tuai. Jika kita menanam budi, maka kebaikanlah yang kita terima. Konsep hukum karma ini jika kita perhatikan kelihatan memiliki persamaan dengan konsep dosa dan pahala.

BERKAITAN:

TUKAR TIUB

No comments: