Labels

Tuesday, June 19, 2012

Ikhwanul Muslimin menang di Mesir



Ikhwanul Muslimin semalam (18 JUN 2012) mengisytiharkan kemenangan calonnya, Mohammed Morsi, pada pilihan raya presiden, kejayaan pertama pergerakan itu menjadi ketua negara dalam arus bantahan rakyat menuntut demokrasi yang melanda Asia Barat sejak tahun lalu.

Namun, kuasa presiden baru itu turut dikongsi pemerintah tentera, tindakan yang dilihat bakal meningkatkan lagi ketegangan dan konflik sedia ada.

Dengan pembubaran Parlimen dan undang-undang tentera dikuatkuasakan, golongan jeneral mengemukakan Perlembagaan sementara yang memastikan cengkaman mereka ke atas negara terus kekal dan membelakangkan presiden.

Mereka akan menjadi ahli perundangan Mesir, akan mengawal perbelanjaan dan akan menentukan siapa menulis Perlembagaan kekal yang akan membentuk masa depan negara itu.

Pergerakan itu kelmarin menegaskan ia tidak mengiktiraf pembubaran Parlimen yang dikuasainya dan menolak Perlembagaan sementara tentera dan haknya untuk memantau proses merangka Perlembagaan baru.

Ia menunjukkan kemungkinan berlaku pergelutan berhubung kekuasaan antara dua pihak terkuat Mesir. Ikhwanul Muslimin berkempen atas landasan membawa Mesir lebih dekat dengan pemerintahan sebenar Islam tetapi tentera menghalang usaha itu. 

BERKAITAN:

BERITA HARIAN 
UTUSAN MALAYSIA -PAHIT MANIS KEMENANGAN MURSI

No comments: